ÜÇAYAK OYUNU ÜZERİNE BİR YAZI « Elazığ Haber | Elazığ Fırat Gazetesi

tempobet giriş tempobet

Pendik escort

ÜÇAYAK OYUNU ÜZERİNE BİR YAZI

Bu haber 21 Eylül 2020 - 8:31 'de eklendi.

Elazığ Halkevi’nin çıkardığı ve daha önce de belirttiğim gibi, yerel basın tarihimizin en önemli yapıtlarından olan kültürel mirasımız Altan dergisinin 22. sayısında (İkincikanun / Ocak 1937) yer alan Sadi Günel’in notaya aldığı Elazığ’ın dünyaca tanınmış Üç Ayak oyununu notaya almasına ilişkin bir yazı var:

“Üç Ayak

Revü – Müzik – Oyun – Söz

Elâziz’in, meşhur Üçayak oyunu Sadi Günel tarafından notaya alındı ve Halkevimiz tarafından basıldı. Bu oyun hakkında arkadaşımız tarafından yazılan satırları aşağıya naklediyoruz:

Müzik ve dans: Yaşayış içinde insana bedensel varlığını en iyi hatırlatan iki önemli güçtür. Binbir yorgunlukla geçen günlerimizin bize, oh! dedirten saatleri ne kadar azsa, o saatlerde müzik ve dansı aramak istediğimiz de o kadar çoktur. Müzikle dansın birbirlerinden hiç ayılmayan birer ikiz kardeş olduklarını bilmeyen yoktur. Fa­kat, Türk müziği gibi, Türk oyunlarının da incelik­lerini ve kıvraklıklarını bilmeyenler çok olsa gerek­tir. İşte ben onlara, şu küçük girişmemle gös­termek istiyorum ki, Türk dansları bilgili bir özen­le oynanırsa, onların güzellikleri ve ritme uygun­lukları göz kamaştıracak değerdedir.

Bugünün Türk çocuğunun kafasında çakan her şimşek, kıvılcımını Anadolu’nun ateşinden alıyor. Ben de ertiğime (sanat-meslek) kardeş olan bu işe biraz özenle kendimi verdim. Bugüne kadar iki yıl suyunu içti­ğim Elâziz’in (Üçayak) adıyla anılan, bu oyununu çok iyi bilenlerden öğrendim. Kökünü hiç bozma­dan biraz artistik bir düzen verince seyredenlere, güzel, dedirtecek kadar özlü bir Türk oyunu mey­dana çıktı.

Bu yön oyunlarının en karakteristik görünü­şü ayak figürlerindedir. Üçayağın da müziğine çok uyan ayak atışları vardır. Müziğinde de ritim çok kuvvetli olduğundan, bu oyunun, yalnız iki tek adım atışla oynanan oyununu biraz işleyince, göze batacak kadar önemli bir dans yaptım desem, boş yere çalışmış olmadığımı söylemiş olurum.

Müziğine gelince: Yine Elâziz’in “Mamoş” adlı, ince ve tatlı melodili bir şarkısını ve Üçayağın oyun havasını aldım, armonize ettim. Birkaç par­ça da kendim katarak bir “Revü” yaptım.

Mamoş şarkısının biraz dekolte olan sözleri­ni değiştirdim. Yerine “Revü”nün konusuna uygun düşecek bir iki kuple koydum ve kendi eserlerimi ekledim.

Bu işlerde benden çok yüksek bilgisi olan­lardan bu atılganlığımı hoş görmelerini dilerim.”

Sadi Günel

22 Ocak 1937 Elazığ Halk Evi Yayını

Altan dergisi 22. Sayı

 

 

Cem Bayındır
Cem Bayındırbayindircem@gmail.com

HABER HAKKINDA GÖRÜŞ BELİRT

Yorum Yok
YASAL UYARI! Suç teşkil edecek, yasadışı, tehditkar, rahatsız edici, hakaret ve küfür içeren, aşağılayıcı, küçük düşürücü, kaba, pornografik, ahlaka aykırı, kişilik haklarına zarar verici ya da benzeri niteliklerde içeriklerden doğan her türlü mali, hukuki, cezai, idari sorumluluk içeriği gönderen kişiye aittir.