M. Yalçın Azizoğlu'nun son kitabı ‘Erken Mi Ölür Babalar’

İlimizin sevilen şair ve yazarlarından aynı zamanda gazetemiz köşe yazarlarından Muhammed Yalçın Azizoğlu ile son çıkardığı kitabı ‘Erken Mi Ölür Babalar’ özelinde keyifli bir söyleşi gerçekleştirdik.  Röportaj: Kübra TÜRKAN...

06 Mart 2022, 16:11
M. Yalçın Azizoğlu'nun son kitabı ‘Erken Mi Ölür Babalar’

İlimizin sevilen şair ve yazarlarından aynı zamanda gazetemiz köşe yazarlarından Muhammed Yalçın Azizoğlu ile son çıkardığı kitabı ‘Erken Mi Ölür Babalar’ özelinde keyifli bir söyleşi gerçekleştirdik. 

Röportaj: Kübra TÜRKAN

Öncelikle 3’üncü kitap heyecanınız olsa da şiir alanında 2’nci kez ortaya çıkardığınız bir eser 'Erken Mi Ölür Babalar' bu eser nasıl ortaya çıktı?

“HAİKU DENEMELERİ VE SERBEST MANZUMLARI OKURLA BULUŞTURDUK!”

Erken mi Ölür Babalar eseri bireysel olarak çıkardığım ikinci şiir kitabım. Hikâyesine dönersek yıllarca yazdığım eserleri daha evvelki kolektif ve bireysel şiir kitaplarımda yayımlamış son beş yıl zarfında yazdığım haiku denemeleri ile serbest manzumları yayınlamamıştım. Onları da bu eserle okuyucu ile buluşturmaya karar verdik. ?

Şiir alanın da mı nesir alanında mı eser üretmek daha zor?

“NESİR ALANI; UZUN SOLUKLU ARAŞTIRMALAR GEREKTİRİYOR!”

Aslında insanın bütünüyle çırağı, kalfası ve ustası olmadığı sahada eser üretmek zordur.  Kendi yazım dünyama dönersek nesir alanında belge roman ve makale türünde eserler üstüne çalışıyorum. Bu türler titiz ve uzun soluklu araştırma, inceleme, belge toplama, derleme, gözlem gerektirdiği için bana biraz daha zor geliyor.

Kitabınızı ustalık eseri olarak nitelendirir misiniz?

“KİTAPLARIN, OKURLARIN GÖNÜL DÜNYALARINDA KAPLADIĞI DEVASA HACİMLERE GÖLGE DÜŞMEMELİ!”

Ben ‘Annemin Düşleri’ kitabımı çıraklık dönemime, ‘’Erken Mi Ölür Babalar’’ eserimi de kalfalık dönemimin ürünü olarak addedebilirim.  Bu, benim iç dünyamda ki kendim ile olan imtihanların göstergesidir ki bu şiirlerin kalitesine, kitapların okurların gönül dünyasında kapladığı devasa hacimlere gölge düşürmemeli.

Kitabınıza geri dönüşler nasıl?

“HAİKU DENEMELERİ OKURUN ZİHİN DÜNYASINDA HAYLİ YER EDİNMİŞ OLMALI”

Kısa zamanda olumlu dönüşler aldık. Özellikle haiku denemeleri okurun zihin dünyasında hayli yer edinmiş olmalı. Sosyal medya ve katıldığım televizyon programları üstünden aldığım mesajlarda bu kanı açıkça kendini göstermekte.

Eserinizde sadece duygularınızdan izlere değil, yaşadığınız coğrafyadan da birtakım izlere rastlamak mümkün bir sanatçı yaşadığı topraklara özgü eserler üretince sizce daha mı kalıcı oluyor?

“YANI BAŞIMIZDAKİ OLAYLARA KÖR, SAĞIR VE DİLSİZ KALAMAYIZ!”

Sanatçının ve ürettiği sanat eserlerinin zaman denen mefhuma yenilmeyip kalıcı olmasını sağlayan okur kitlesi ve sanatçı ile birlikte ürettiği eserin maksimum düzeyde kaliteli olmasıdır. Gerçek sanatçıları toplumdan farklı kılan duyarlılıkları, gözlemleri, olaylara bakış açıları, hatta sitem ve isyanlarıdır. Bu ruhu her zerresinde taşıyan sanatçı için dünya bir parça, bir lisan, bir inanış bütünüdür. Kısacası evrensellik budur. Evrensel dünyaya kulak kabartıp, göz açıp da yanı başımızda ki olaylara kör sağır dilsiz de kalamayız. Kalırsak sanatçı ya da şair olamayız. Bu topraklara, Anadolu’ya sevdalı biri olarak eserlerimde bu toprakların tanıklık ettiği olaylar fazlaca yer kaplamaktadır. Bunun sebebi Harput kültürünün yaşandığı coğrafyaya ve insanına olan sevdamdır.

Haiku tarzında Japon edebiyatına ait bir türde mısralar kaleme almak sizi ya dizelerim anlaşılmazsa gibi bir endişeye sevk etmedi mi?

“ŞİİRLERİ YAZARKEN VERECEĞİ MESAJA ODAKLANIYORUM!”

Haiku şiir türü bizim dil ve hece yapımıza çok yakın bir türdür.  Elbette her şiir türünde eser vermenin bir zorluğu inceliği vardır. Haiku şiir türünde ülkemizde Orhan Veli, Cemal Süreyya Oruç Arouba vs şiir dünyamızın duayenleri eserler vermiş bu türün edebiyat dünyamızda okunması, bilinmesine vesile olmuşlardır. Şair yazarken; şiir beğenilir mi, beğenilmez mi düşünceleri içinde bulunulmaz vereceği mesaja odaklanır. Ben bir şiire kalem olup yaşaması için ruhuna nefes üflerken; her sözcüğü sarraf titizliğinde seçer, kendi vicdan muhakememde yargılar, gönül süzgecinden damıtarak toplum ile buluştururum. Alacağım eleştiri yolumu çakılan bir fener, övgüyse edebiyat yolunda yürürken bana ekstra bir nefesmiş gibi görürüm. Şundan eminim ki her mükemmel eser bir gün hak ettiği değeri alacaktır. Mükemmelliğin özünde bu saklıdır.

Kurbanlar Mezat’ın da İnsan başlığını taşıyan şiiriniz kitabınız içinde benim en fazla dikkatimi çeken eseriniz oldu günümüzde git gide içi boşaltılan insanlığın içler acısı haline adeta ayna tutmuşsunuz? Bu muhakkak yaşanmışlıkların eseri sizi bu denli ümitsizliğe sevk eden yaşanmışlığı çok özel değilse öğrenebilir miyiz?

AZİZOĞLU, DUYARSIZ BİR YÜREK OLMAYAN BİRİ

Teknoloji ya da dijital çağ dediğimiz zaman evresinde insanın yaşamını kolaylaştıran her gün yeni bir buluş ile karşılaşıyoruz sevinçle. Ya insanın manevi dünyası, işte orada bir kör karanlık çökmüş durumda, savaşlar, ölümler, zulümler, yoksulluğun çaresizliğin anormal boyutlarda olması, bunun vesilesinin insanların açgözlülüğü, hırsı, insanlara olan saygısızlığı sevgisizliği olunca bizleri daha derin düşüncelere sevk edip, vicdanlarımı yaralar. Ben her katledilen bir kadın çocuk ya da masum için engel olamadım diye bir parça kendimi suçlu görürüm. Savaş meydanlarında her patlayan silah yüreğimde patlar onun sancısını çekerim. Dünyanın yedi kıtasında dram yüklü hadiseler cereyan ederken hangi duyarsız yürek bunlara sessiz kalabilir ki.

Vicdanlarını pazar tezgâhına vitrin edenler dizeleriniz de de liyakatsiz eşekler isimli şiirinizde de yine toplumun hemen bütün kesimlerinin dert yandığı konulara temas etmişsiniz sizce sanat sanat için mi yapılmalı yoksa toplum için mi?

“TOPLUMU YOK SAYMAK OLMAZ!”

Yıllardır süre gelen bu tartışmaya her sanatçı kendi penceresinden kendisine göre haklı sebepler ile bakıp taraf olmuştur. Öncelikle bir eser niçin üretilme gereği duymuştur. Her eser bir mesaj, bir ileti taşıyan semboller bütünü değil mi? Eğer böyleyse vermek istediğimiz mesaj öncelikle birey ve bireylerin oluşturduğu topluma değil mi? Toplumu yok sayarak değil sanat kumdan kale bile yapmak bence boşa harcanmış bir emek ve zaman dilimidir. Burada topluma mesaj veriyorum diye her sanat dalının; eseri oluşturma evresinde taşıdığı kural, kaide, estetik ve evrensel normlardan uzaklaşmak da bence akıntıya kürek çekmekle eşdeğer olur. Bu iki düşünce arasında ki ince nüansları, endişeleri, öne sürülen tezleri, iyi irdelemek gerek.

Kitabınız üzerine gerçekleştirdiğimiz bu keyifli söyleşinin ardından son sözü yine size bırakalım son olarak okurlarınıza bir mesaj vermenizi istesek bizlere neler söyler siniz?

“SANAT EHLİNE SAHİP ÇIKILMALI!”

Öncelikle kendi evim, geniş ailem sıfatları içinde ismini zikrettiğim Fırat gazetesinde sizinle söyleşi yapmanın onur ve mutluluğunu ziyadesiyle yaşıyorum. Üstümde emeği olan gazetemiz Genel Yayın Yönetmeni Songül Dursun hocam olmak üzere tüm Fırat gazetesi emekçilerine, şimdiye kadar ki eğitimlerimde bana bilgi birikimlerini esirgemeyen hocalarıma, ahde vefanın sınırlarını çizdiği geniş aileme ve kıymetli okurlarıma vasıtanızla şükranlarımı sunuyorum. Kitap okumanın erdeminden ve mutluluğundan bihaber olanlara, okurlarımdan ve kitap dostlarından son istirhamım onlara kitaplarla kuracakları dostluklara mihmandar olmalarıdır. Bunun ilk adımını özel günler beklenmeksizin bir kitabı bir cana armağan olarak takdim etmeleridir. Kendi kültürü, kendi coğrafyası içinde yetişen sanat ehline sahip çıkmayan toplumların, her daim sesi düşük volümlerde çıkmaya mahkûmdur. Onun için sanat ehline sahip çıkmak toplumun asli görevidir. Sanat ehline sahip çıkalım. Sevgi ve saygının, aydınlık yarınların, umutların capcanlı kalmasının yegâne yolundan biri olan okumanın ülkemizde egemen olması dileğiyle… Sizleri ve değerli okurları saygıyla selamlıyorum.

Yorumlar (0)
19
açık
Namaz Vakti 06 Temmuz 2022
İmsak 03:09
Güneş 04:58
Öğle 12:33
İkindi 16:27
Akşam 19:58
Yatsı 21:39
Puan Durumu
Takımlar O P
1. Trabzonspor 38 81
2. Fenerbahçe 38 73
3. Konyaspor 38 68
4. Başakşehir 38 65
5. Alanyaspor 38 64
6. Beşiktaş 38 59
7. Antalyaspor 38 59
8. Karagümrük 38 57
9. Adana Demirspor 38 55
10. Sivasspor 38 54
11. Kasımpaşa 38 53
12. Hatayspor 38 53
13. Galatasaray 38 52
14. Kayserispor 38 47
15. Gaziantep FK 38 46
16. Giresunspor 38 45
17. Rizespor 38 36
18. Altay 38 34
19. Göztepe 38 28
20. Ö.K Yeni Malatya 38 20
Takımlar O P
1. Ankaragücü 36 70
2. Ümraniye 36 70
3. Bandırmaspor 36 62
4. İstanbulspor 36 60
5. Erzurumspor 36 58
6. Eyüpspor 36 57
7. Samsunspor 36 51
8. Boluspor 36 50
9. Manisa Futbol Kulübü 36 49
10. Tuzlaspor 36 49
11. Denizlispor 36 49
12. Keçiörengücü 36 48
13. Gençlerbirliği 36 48
14. Altınordu 36 45
15. Adanaspor 36 45
16. Kocaelispor 36 44
17. Bursaspor 36 44
18. Menemen Belediyespor 36 38
19. Balıkesirspor 36 12
Takımlar O P
1. M.City 38 93
2. Liverpool 38 92
3. Chelsea 38 74
4. Tottenham 38 71
5. Arsenal 38 69
6. M. United 38 58
7. West Ham United 38 56
8. Leicester City 38 52
9. Brighton 38 51
10. Wolverhampton Wanderers 38 51
11. Newcastle 38 49
12. Crystal Palace 38 48
13. Brentford 38 46
14. Aston Villa 38 45
15. Southampton 38 40
16. Everton 38 39
17. Leeds United 38 38
18. Burnley 38 35
19. Watford 38 23
20. Norwich City 38 22
Takımlar O P
1. Real Madrid 38 86
2. Barcelona 38 73
3. Atletico Madrid 38 71
4. Sevilla 38 70
5. Real Betis 38 65
6. Real Sociedad 38 62
7. Villarreal 38 59
8. Athletic Bilbao 38 55
9. Valencia 38 48
10. Osasuna 38 47
11. Celta Vigo 38 46
12. Rayo Vallecano 38 42
13. Elche 38 42
14. Espanyol 38 42
15. Getafe 38 39
16. Mallorca 38 39
17. Cadiz 38 39
18. Granada 38 38
19. Levante 38 35
20. Deportivo Alaves 38 31